Wat kost een spreker

Wil je graag een spreker boeken of inhuren voor het komende (live) event, dan ben je uiteraard benieuwd naar de prijzen. De prijzen voor een spreker lopen uiteen van € 0,- tot 20.000 euro of hoger. Maar, de meest gangbare tarieven van professionele sprekers liggen tussen de € 1500,- en € 4000,- Mijn tarieven liggen, ook in die categorie.

Tarieven van een spreker

Goede sprekers vragen bijpassende bedragen. Dat heeft verschillende redenen. Spreken voor een grote groep mensen is niet voor iedereen weggelegd. Als je hier goed in bent en het publiek weet te inspireren of te motiveren met je boodschap en je presentatie dan is dat iets wat redelijk schaars is. We weten uit de economie al dat schaarste de prijs opdrijft. Een goed spreker is dan ook een uniek en schaars product. Je investeert dan ook in de ervaring die de spreker de toeschouwers biedt. Als men maanden later nog steeds aan het optreden terug denkt en er iets uit heeft gehaald wat hen heeft geholpen dan is het geslaagd lijkt me. Als een spreker naast zijn boodschap overbrengen ook nog eens zijn publiek kan entertainen en een bijzondere ervaring kan brengen dan neemt die spreker ook nog eens de plaats in van een artiest. Goede artiesten zijn niet goedkoop, om diezelfde reden. Een goede artiest weet zijn publiek te entertainen en geeft een ervaring waar nog lang aan terug gedacht kan worden. Weer een stap hoger in de prijs kom je als de spreker ook nog eens boeken heeft geschreven en regelmatig in televisie programma’s verschijnt. Dat drijft de prijs weer verder omhoog. Hoe beroemder de spreker hoe duurder. Maar vaak zijn de beroemde sprekers niet voor niets beroemd en daardoor hun prijs waard. Zo lopen de kosten voor een professionele spreker uiteen.

Verschillende categorieën sprekers

Om een duidelijk lijstje op te sommen zijn er verschillende categorieën sprekers:

  • Beginnende sprekers die graag ervaring willen opdoen.
    Reken erop dat de presentatie van kwaliteit kan verschillen en dat de spreker zijn tienduizend uur op het podium nog niet gehaald heeft. Malcolm Gladwell zegt dat elke expert eerst tienduizend uur ervaring moet hebben voordat hij een expert is. Bij deze categorie sprekers wisselt het tarief tussen de boekenbon en € 750,-
  • Sprekers die naast het spreken werken als docent, professor of hoogleraar.
    Dit zijn kwalitatief vaak zeer kundige sprekers die niet per definitie heel duur hoeven te zijn. Ze werken voor de Universiteit en krijgen al behoorlijk goed betaald. Soms zijn ze te boeken bij de Universiteit als gastspreker. Anderen zien de Universiteit juist als bijbaan en het openbaar spreken als hoofdinkomen. Dus het is afhankelijk van de instelling van de spreker zelf. Wel weet je vrij zeker dat er bij deze categorie veel ervaring in het presenteren en overbrengen van het verhaal is. De prijzen van deze sprekers liggen tussen de € 1250,- en € 3000,- Bij de hele bekende namen ligt de prijs hoger.
  • Professionele sprekers die nog niet heel bekend zijn
    Deze sprekers hebben veel ervaring, maar nog geen grote doorbraak gemaakt. Ze weten feilloos hun publiek te bespelen en zorgen er met een hele goede presentatie voor dat ze vaak terug geboekt worden. Sommigen hebben een boek geschreven maar dit is nog geen bestseller. De tarieven van deze sprekers liggen tussen de € 1500,- en € 3000,-
  • Professionele en bekende sprekers
    Sprekers
    die hun sporen ruimschoots hebben verdiend en die regelmatig op tv te zien zijn maar nog niet elke week bij Jinek aanschuiven. Met deze categorie sprekers weet je heel zeker dat je kwaliteit in huis haalt. Tarieven voor deze topsprekers liggen tussen de € 2500 en € 4500,-
  • Beroemde sprekers
    De echt beroemde sprekers trekken door hun bekendheid veel publiek en zijn dus ook meer waard. De echte bekende sprekers zijn TV-presentatoren, bekende sporters of experts die wel elke dag bij Jinek en De Wereld Draait Door aanschuiven. Deze tarieven lopen ver uiteen, maar starten vaak vanaf € 4000,-
Deel dit artikel

Expert status als spreker

Malcolm Gladwell zegt dat iemand een expert is als hij tienduizend uur uur aan iets besteedt. Dus als je tienduizend uur viool speelt ben je een expert violist volgens Gladwell. Natuurlijk duurt het wel even tot een spreker tienduizend uur op een podium heeft gestaan, vooral als je bedenkt dat een presentatie maximaal anderhalf uur duurt, en dat is al aan de lange kant. Een echte podium expert vinden is dus niet gemakkelijk. Maar als je iemand hebt gevonden die ook nog eens inhoudelijk goed aansluit, en die meer dan tienduizend uur op een podium heeft gestaan dan is hij zijn fee vaak echt waard. Want juist die podiumervaring maakt hem of haar relaxed op het podium. Dit is van essentieel belang want een gespannen spreker kan zijn boodschap minder goed overbrengen. Althans de boodschap komt minder goed over. Als een spreker in een bepaalde gemoedstoestand verkeerd dan neemt het publiek die toestand vaak over. Denk maar eens aan een te langzaam en ongeïnspireerde verteller. Daar wordt je als toeschouwer zelf ook langzaam en sloom van. Terwijl een enthousiaste, maar toch heldere en puntige verteller neemt je mee. Datzelfde geldt voor een zenuwachtige spreker, daar wordt je zenuwachtig van. Maar van een spreker met veel ervaring, die weet wat hij doet, krijg je zekerheid terug. Je bent op je gemak als toeschouwer, net als de spreker.

Wat is de waarde van een spreker?

Een spreker betaal je niet per uur, maar voor de waarde die hij of zij creëert op het event. Als organisator van het evenement of het congres wil je natuurlijk vooral dat je bezoekers een onvergetelijke ervaring hebben waar ze wat aan hebben en waar ze nog regelmatig aan terug denken. Een goede en professionele spreker kan deze waarde leveren. Je betaalt hem of haar dus niet voor die paar uur reistijd dat telefonische voorgesprek, het uurtje marge dat hij voor aanvang van de presentatie aanwezig is of de tijd die hij kwijt is met het presenteren zelf. Nee, je betaalt voor de ervaring die hij of zij heeft, voor de expertise. En vooral voor de indruk die hij of zij achterlaat. Meestal koop je dus een goed aangeleverde manier van kennisoverdracht in. Als je iemand hebt gevonden die inhoudelijk goed past bij het aankomende congres of seminar, die zijn of haar boodschap goed kan overbrengen en die je publiek iets kan geven waar ze wat aan hebben dan zit je goed. Als je nu de fee die de spreker vraagt omrekent naar wat het per toeschouwer kost dan kan je misschien beter inschatten of de spreker en de ervaring die hij of zij brengt het geld waard is. Een spreker van € 4000,- op een evenement van 500 personen kost dus € 8,- per persoon. Om even een beeld te schetsen. Evenveel als twee speciaalbiertjes bij de borrel.

wat kost een spreker, het prijskaartje van een spreker

Mijn loopbaan en investeringen als spreker

Om een voorbeeld te geven neem ik je graag mee in mijn loopbaan als spreker. Dan ken je de geschiedenis en wat er, bij mij, allemaal bij is komen kijken. Ik begon als goochelaar op bruiloften en partijen en had toen nog geen opleiding gedaan. Omdat ik liever niet op mijn zestigste op kinderfeestjes wilde optreden leek het me een goed idee om mijn kennis uit te breiden. Ik deed auditie voor de theatermakers opleiding in Eindhoven en werd (zowaar meteen) aangenomen. Dit is de school waar ook Theo Maassen en Hans Teeuwen zijn afgestudeerd. Maar ook Yvon Jaspers (boer zoekt vrouw) heeft deze opleiding gedaan. Omdat ik de opleiding deeltijd volgde kreeg ik geen studiefinanciering en heb ik deze opleiding betaald uit de optredens die ik ernaast deed. Omdat ik specifiek mijn illusie act wilde verbeteren heb ik toen een masterclass gevolgd bij Jeff Mc Bride in Las Vegas. Ik kan me voorstellen dat je meteen denkt Jeff wie? Maar deze meneer Mc Bride staat in de goochelaars wereld bekend als de beste coach voor je act. Dat was dus niet zo goedkoop, maar ik heb er een schat aan lessen aan over gehouden. Toen ik afgestudeerd was ging ik eerst leren theatermaken door amateur toneel te regisseren. Hierna, en met deze ervaringen op zak, durfde ik mijn eigen theatervoorstellingen te gaan maken. Ik heb er drie gemaakt waarbij elke voorstelling ongeveer anderhalf jaar voorbereiding vraagt. Ik werkte wekelijks met een regisseur samen om die voorstellingen af te krijgen.

Daarnaast volgde ik stem en zanglessen om mijn stem juist te kunnen gebruiken. Elke theatervoorstelling die ik heb gemaakt heeft een specifiek onderwerp; ‘De menselijke mogelijkheden’, ‘beïnvloeding’, en ‘Privacy’. Momenteel (zomer 2020) ben ik me aan het verdiepen in veranderen en transformatie. Al deze onderwerpen behandelen in een theatervoorstelling betekent ook elke keer stapels boeken lezen om alles te weten te komen over zo’n onderwerp. Privacy was specifiek een lastig onderwerp omdat dit thema zich erg snel ontwikkelde. Al deze ministudies vragen veel tijd en investeringen. Veel boeken lezen, lezingen bijwonen, experts interviewen et cetera. Maar allemaal wel erg leuk om te doen. Daarna ging ik de voorstellingen spelen op theatertournee door Nederland. Ook dit kost enorm veel tijd en energie, maar machtig mooi om te mogen doen. Per onderwerp heb ik toen een lezing gemaakt met de beste onderdelen uit de theatervoorstellingen. Door alles wat vooraf is gegaan kon ik nu bij elke presentatie met zekerheid kwaliteit leveren. Dat is, zo merk ik, uiteindelijk waar het publiek en de opdrachtgevers blij van worden.

Naast al deze investeringen in tijd moet je als illusionist ook regelmatig diep in de buidel tasten voor een goede act. Deze meeste acts koop je, want het ontwerpen van een illusie act is weer de expertise van iemand anders. Leuk om te weten misschien, bedragen voor illusie acts lopen uiteen van € 30,- tot € 4500,-

Wil je graag een spreker boeken?

Ben je overtuigd? En wil je graag een spreker boeken? Dan wordt alles vanaf nu gemakkelijker. Het boeken van een spreker gaat gemakkelijk in zijn werk. Wil je mij boeken of een andere spreker die je rechtstreeks op internet kan vinden? Dan stuur je ze gewoon een mailtje of je belt ze op. Je bekijkt de beschikbaarheid en bespreekt de mogelijkheden en de prijs. Maar weet je nog niet precies wat je wilt, laat je dan informeren door een goed sprekersbureau. Een goed sprekersbureau kan je adviseren over sprekers waar zij goede ervaringen mee hebben en nog belangrijker die goed bij jullie evenement passen.

Boek gastspreker Jochem Nooyen voor je seminar of event

Jochem heeft veel affiniteit met de volgende onderwerpen. Hij maakt een show op maat vol verhalen en illusieacts

Alles wat wij online doen is te volgen en te achterhalen maar je gedachten zijn veilig….toch?! In deze illusieshow is Privacy een illusie.

Sinterklaas wist al wat je verlangens waren en de grote techbedrijven weten dat je zwanger bent voordat jij dat weet. Hoe moeten we leven zonder privacy? In zijn tweede theatervoorstelling zoekt Jochem Nooyen het uit. Deze presentatie bestaat uit de beste onderdelen van die theatershow. Jochem gaat dieper in op wat je van iemand kan weten zonder dat je het zou kunnen weten. Een wonderlijke kijk op cybersecurity en gedachten lezen. Hebben onze gedachten een firewall nodig?

Privacy

Verander van perspectief en de wereld verandert met je mee.

Kijk je mee door de ogen van deze illusionist?
De presentatie verfrist, verwondert en geeft nieuwe inzichten. Veranderen gaat vaak gepaard met weerstand. Jochem laat je ervaren wat er gebeurt als je je verhaal aanpast.Want hoe je met de veranderingen omgaat is te beïnvloeden. Als theatermaker weet Jochem je te vertellen hoe anders een verhaal ervaren wordt als je kleine details verandert. Een show vol met humor, illusies, interactie en storytelling.

Verandering

In de ‘Influence’ presentatie geeft de illusionist uitleg over hoe wij als mensen worden beïnvloed. Ontdek de Influencer in jezelf en je collega's.

Na zijn succesvolle theatertour met de illusieshow 'Influence' heeft Jochem een speciale presentatie over beïnvloeding in elkaar gezet. Hoe zijn we als mensen te beïnvloeden? Hoe kan je vooraf bepalen welke keuzes gemaakt gaan worden? Hoe is ons brein te verleiden? Hoe zijn we te nudgen of te verleiden. Ontdek het in een theatrale sessie. Komisch, interactief, leerzaam en vooral wonderlijk.

Influence

Een onemanshow van mind-illusionist Jochem Nooyen, vol verhalen, interactie en humor. Wonderlijke mind-illusies en interactieve experimenten met het gehele publiek zorgen voor plezier en verwondering in de magische show 'De Breinjongleur'.

Maak je vrije keuzes? Kan Jochem je gedachten lezen? En hoe kan het dat je zweert dat je door hem wordt aangeraakt, terwijl hij zich totaal ergens anders op het toneel bevindt. Waar ligt de grens tussen wetenschap en illusie?
Deze show is flexibel aan te passen aan verschillende thema's. Denk aan thema's als: 'Niets is wat het lijkt', 'Focus en aandacht' en 'Waarnemen'.

Flex illusieshow